XERNES? XERNES…!

Martin Křesadlo nám připravil krásné a veliké čtení o stavbě modelu samokřídla, které je anglického původu. Toto samokřídlo se jmenuje Xernes (čti Zírnes). Původní plán vyšel v časopise Aeromodeller v listopadu 1950.

 Samokřídlo bylo popsáno i v našem časopise Letecký modelář číslo 1 v roce 1951. Autorem článku je Emanuel Knittl, který plán před publikací upravil.

Tak a dost otáčení se vzad. Podívejte se na Martinův článek.

Jirka Hloušek


Před nějakou dobou jsem avizoval článek s fotkami o stavbě modelu samokřídla XERNES, tak tady jej máte…

Návod a plán se mi zjevil znenadání a vůbec nevím co mě to napadlo…Proklaté Outerzone 🙂

https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=4608

Hledal jsem něco na dlouhé zimní večery. Tak se to alespoň říká, ale není to pravda…Ty večery jsou poměrně krátké 🙂 Takže covidové vězení. XERNES mi padl do oka hned na poprvé. Nemám absolutně žádnou zkušenost s modelem tohoto typu. Takže to byla spíše výzva.

NA ÚVOD NĚKOLIK DAT O MODELU:

Jméno: XERNES

Autor: L.C. HARRIS pro Aeromodeller

Rok: 1950

Rozpětí: 195,5cm (77inch)

Má váha: 680g

A zpět ke stavbě.

Myšlenka byla zrozena. Jelikož v době covidu byla všechna copy centra zavřená, vytiskl jsem si plán na mé domácí tiskárně A4. Kupodivu bezproblémový tisk velkého plánu na velikost A4. Tiskárna “přitiskne” i ořezové značky, takže po odřezání přebytečných okrajů získáme “stavebnici” plánu. Toto celé jsem poslepoval dohromady a vznikl plán na dvoumetrové éro ve skutečné velikosti. Plán tedy vyřešen. Následovalo krásně slepený plán zase rozstříhat na šablony žeber, domečku pro spojku polovin křídel a pár dalších věcí. Na modely, které stavím, tisknu plány dvakrát. Na jednom stavím a druhý je dárcem šablon. Takže šablony připraveny. Šablony žeber jsem jednotlivě překreslil na balzu, ze které je celé letadlo postaveno.

Všimněte si, že mi v televizi běží film s mým oblíbencem Belmondem “Policajt nebo rošťák”. Holt stará klasika jako s modelem. 🙂

Žebra šla rychle vyřezat. Vždycky jsem je v páru pěkně obrousil, aby byli shodná. Stavba pokračuje, jak se říká “od ruky”. Za několik večerů je model kompletně v kostře.

Začala rozvaha jak s ovládáním…Používám už jenom digitální serva Emax. Kus za cca 200,- korun. Takže jsem si na sebe vymyslel pěknou hovadinu. Že dám serva do úhledného kastlíku, a všechno schovám po krásné víčko se čtyřmi inbus šroubky…Neskutečná piplačka, pakárna a ztráta času.

Přidělal jsem si s tím tolik práce až to není možné…Ano-serva jsou pěkně dostupná na servis.

Zbytečně.

Měl jsem mylnou představu, že ty serva asi budu měnit dvakrát za sezónu nebo co…Příště tam ty serva normálně zalepím a fertig. Všechny ty blbosti okolo jsou jen další váha navíc. Ale byl jsem s prací spokojený. Natáhl jsem prodlužováky k servům do středu křídel, kde bude v zakrytovaném (jak jinak) kastlíku vše ostatní. Umístil jsem to všechno do těžiště. Aku do jedné poloviny a přijímač do druhé.

Následovalo nezáživné potažení modelu vliesem. Všechny své modely potahuji jednou technologií. Nalakuji kostru modelu lakem, trochu obrousím a vlies lepím čistým acetonem ke kostře. Mám dílnu, takže pro mě nejjednodušší způsob. Na hranách si pomáhám žehličkou a oblé tvary natahuji postupně na sucho a špendlíkuji. Až poté přes přišpendlený vlies lepím zase acetonem. Pak to jen ořežu ostrou žiletkou. Používám chirurgické čepele do násadky. Řešení za pár korun. Dále postupuji tak, že obtáhnu lakem kostru přes vlies. Vypínám žehličkou. V době psaní tohoto článku jsem dal na radu mistra Jirky Veinfurta a použil jsem poprvé horkovzdušnou pistoli na jinem modelu kde provádím rekonstrukci potahu. Už nechci vypínat potah jiným způsobem…Celé křídlo na dvoumetrový model byla otázka dvou minut a takhle perfektně vypnutý potah prostě žehličkou neuděláte. Díky Jirko za rady!

Následují dvě vrstvy laku-víc nedělám. Na bezmotorový model dle mně stačí. Nelítáme za deště a ranní rosa není nic moc aktuální.

XERNES má uši zahnuté dolů, což si neuvědomíte do prvního přistání… Udělal jsem je „vyndavací a zastamdací“ na magnety. Později se to ukázalo jako nesmysl. Zalepil jsem je napevno a fertig. Funguje to i při přistání.

Následuje barevná úprava nalepením obarveného červeného vliesu z mého portfolia… 🙂

Jednoduše jsem ty doplňky přilakoval zase acetonem, vypnul žehličkou a nalakoval.

Zalepení pantů, táhel a ovládacích plošek byla už brnkačka.

Takže model je hotov.

Teď teprve nastaly ty pravé patálie…Zavěšením ke stropu v dílně v těžišti z plánu. Aby se model srovnal do roviny bylo potřeba dovážit 200g olova. Ano čtete dobře-200g olova. Říkám si, celkově to má necelých 800g – to poletí 🙂 Musí…Nastalo čekání na zálet a odvaha prvního hodu.

Zálet?

Vzpomeňte si, jak jste jako malí házeli kameny do bláta. Takhle nějak vypadal první let Xernese. Okamžitě zaryl čumák do země. Po sérii pokusů a postupného odebírání olova jsem vyndal veškerou naloženou přítěž a ejhle…najednou se v něm probudil život a letěl. Takže na gumicuk a hybaj do vzduchu! No, co vám budu psát. Lítat lítá…Je to taková těžko ovladatelná stíhačka. Musíte se tomu řízení věnovat na 100 procent jinak by to zrylo pole…Model je to pěkný, neokoukaný, nezvyklých tvarů. Letecké vlastnosti nic moc. Spíš nic než moc…Přikládám to mé stavební nekázni při stavbě a řezání žeber. On už i ten plán nemá moc detailně rozkresleny jednotlivá žebra. Ten autostabilní profil musí být dodržen dost přesně. Nicméně je to pro mě další velká zkušenost s tímto typem modelu. Tyto modely se mi hrozně moc líbí, a tak nějak pocitově myslím, že další stavební počin se bude ubírat tímto směrem. Už pracuji na dalším samokřídle. Plán je překreslen v počítači a vypálen laserem. Takže předpokládám v lepší vlastnosti. Toto je trochu tzv. hozená rukavice…Rád bych se dozvěděl o vašich zkušenostech s tímto typem modelů. Klidně mě kontaktujte! Napíšu článek a nafotím váš nezvyklý model abychom tyto aparáty trochu ukázali ostatním modelářům.

Doufám, že se vám mé povídání líbilo a nebylo dlouhé nebo nedej bože nudné 🙂 A znovu opakuji-Klidně mně oslovte, můžeme uspořádat létání jen s tímto typem modelů.

Děkuji vám za pozornost budu se těšit na další počteníčko o našem “koni” při kterém se můžeme na chvíli cítit jako bezstarostné děti.

Martin Křesadlo v Plzni 10.4.2021

Záběry ze zalétávání

Záběr z opravdového letu

Ještě další fotky: