Výškoměry

Pěkné Babí léto všem pilotům,

na soutěži v Lipencích 12.9. jsem byl nezúčastněným svědkem dohadů ohledně měření výšky a vypínání motorů po dosažení maximální výšky (popř. překročení doby letu 90 s) u modelů kategorie ALOT.

Celkem mě zarazilo, že někteří používají k vypínání údaje z telemetrie. To je ovšem v rozporu s pravidly.

MVario EX: JETI model s. r. o.

Pravidla na našich stránkách:

ALOT                                                                                                     

Motorové modely, jejichž předloha vznikla před rokem 1955. Minimální plošné zatížení je 24,4g/dm2. Pohon může být spalovacím motorem se žhavicí svíčkou, nebo dieselovým motorem o maximálním obsahu válců 10,65 ccm. Použít se může i libovolný elektromotor. Vrtule a regulace výkonu jsou neomezené. Každý model, musí mít nainstalovaný výškoměr s takovým víceúčelovým zařízením, které je vhodné pro automatické zastavení motoru po dosažení 90 ti sekund letu, nebo po dosažení 300 m výšky. Rozhoduje, kterou z těchto veličin model dosáhne dříve. Opětovné spuštění motoru, (restartování), není možné. Přesnost přístroje by měla být v místních podmínkách 1 m a přesnost časování 1 sekunda. Přístroj, (výškoměr), musí pracovat automaticky a po dobu letu nesmí posílat jakékoliv informace pro pilota, nebo jeho pomocníka. Přístroj, (výškoměr), musí být do modelu zabudovaný tak, aby po přistání, byla možná jednoduchá demontáž pro případnou kontrolu. Modely startují ze země, nebo z ruky, dle rozhodnutí ředitele soutěže. Toto rozhodnutí platí pro všechny modely v dané kategorii. Doba chodu motoru, maximálně prvních 90 sec. Soutěžící má nárok na vykonání čtyř letů, bez možnosti opravy. Do celkového výsledku se započítávají tři nejlepší lety. Měřené maximum je 600 sec.

Telemetrie posílá data z modelu do vysílače, což je v rozporu s pravidly. Také není zajištěno to, že nelze motor po vypnutí při dosažení výšky či času chodu motoru znovu zapnout. Také není správně to, že můžete vidět aktuální výšku modelu během stoupání a tomu přizpůsobit svoji taktiku. Při výše uvedeném použití telemetrie také není možná kontrola výšky vypnutí motoru po přistání.

FOXY RESitch - RC modeláři

Je tedy třeba mít v modelu zapojen mezi přijímač a regulátor zařízení, které splňuje výše uvedené. V současnosti se jedná např. o výrobek Altis.

Hořejší - Výškoměr Altis V4+ 2020

Jediné údaje, které můžeme dle pravidel “posílat“ z modelu k pilotovi, je údaj o napětí palubního akumulátoru!

Miroslav Dvořáček

Poznámka Editora: Stejným problémem se zabývá článek na stránkách SAM78.