Miroslav Rohlena – muž naší historie

Kdo sleduje Korespondenční soutěž větroňů, zaznamenal, že s námi začal létat Michal Kohutič. Michala znáte jako pilného gumičkáře, který především létá kategorie F1G a P30. Jenže nebylo tomu tak vždy a já třeba vím, že poletoval kdysi intenzivně s RC Diamantem. Tento model si pak postavil, jako retro znova po létech.

Nyní se objevil v posledním kole našeho seriálu s modelem Mýval. Tento model má krásně potažený a esteticky je to pěkně sladěný model. Model ale není ledajaký stroj. Michal jej dostal od autora a konstruktéra Miroslava Rohleny. Ten, tento exemplář sám postavil a nyní jej předal do rukou Michala. Michal jej zrekonstruoval, upravil na RC ovládání a v červnu se poprvé zapojil do soutěže.

Model byl publikován v časopise Letecký modelář číslo 5 v roce 1954. Je to tedy historik jako víno. Konstrukce má mnohem štíhlejší linie než třeba Čížkův Neptun a hlavně obdélníkové křídlo a rovnou výškovku bez lomení. Koncové oblouky jsou jednoduché a byly vyrobeny z korku. Odpadá složité lamelování konců a ohýbání pediku.

S Mývalem ještě létá například náš klan Bačinů. Poměrně často uveřejňujeme tuto fotografii, která se nám líbí.

Ale vraťme se k samotnému autorovi.

Prvním modelem Miroslava Rohleny byl tyčkový kluzák IPRO 401. Nechodil do žádného kroužku a vědomosti získával většinou z časopisu Mladý letec a později z Leteckého modeláře.

Koncem roku 1949 se Miroslav jel podívat do Kyjí (do míst dnešního pražského sídliště Černý most), kde   bylo v té době rozlehlé vojenské cvičiště. Tam se pořádaly modelářské soutěže. Seznámil se tam s několika členy tehdy významného pražského  klubu IPRO. Brzy se stal řádným členem klubu a pod vedením zkušených modelářů, jako byli např. Ing. Pahr ( konstruktér motorů „Ikar“ ), Jiří Smola (zakladatel a šéfredaktor časopisu Letecký modelář), Bratři Cihelkové, Mirek Herber, Zdeněk Liska (také později redaktor Modeláře) a mnoho dalších, rozvíjel  jak teoretické tak i praktické znalosti.

Sám navrhl v roce 1955 model do kategorie Wakefield. Model se jmenoval Astra a vyšel v roce 1956 v časopise Letecký modelář v čísle 3.

Miroslav zvítězil v mnoha soutěžích a tyto výsledky jej vynesly do popředí celostátního žebříčku a do státní reprezentace. Zúčastnil se mezinárodních soutěží v NDR a v Rakousku. V roce 1961 reprezentoval na Mistrovství světa v Leutkirch im Allgau v NSR a o dva roky později ve Wiener Neustadt v Rakousku.

Byl jedním z prvních modelářů, který se snažil přiblížit modelářské veřejnosti u nás dosud neznámou, původem francouzskou kategorii Coupe d Hiver. Postavili společně s Josefem Varteckým v roce 1960 u nás první modely této kategorie. Byly to Varteckého „Loudálek“ a Miroslavův „Orion“.

Obrázek jsem nalezl v časopise Letecký modelář číslo 11 z roku 1960.

Zjednodušený plánek pak vyšel v Leteckém modeláři číslo 2 v roce 1961.

Po ukončení základní školy se vyučil nástrojařem v podniku Aritma, který byl zaměřen na tehdejší výpočetní techniku. Pak absolvoval strojní průmyslovku a po maturitě nastoupil do vývojové konstrukce. Tam pracoval jako kreslič. Tato praxe se osvědčila později při kreslení modelů, „akčních“ obrázků do stavebnic, spalovacích motorů a titulních obrázků na pláncích vydávaných redakcí Modeláře. Později Miroslav pracoval jako vývojář zmíněného podniku až do roku 1972. Tehdy mu zavolal Rudolf Černý, také jeden z předních modelářů a organizátorů, zda by nechtěl nastoupit do nově vznikajícího podniku MODELA jako vývojář. Nabídku přijal a vytrval tam až do konce existence tohoto podniku v roce 1991.

V roce 1970 v Modeláři číslo 5 vyšel jeho gumáček Orlík. Fotografie autora a modelu byl na titulní straně.

V časopise Aeromodeller, číslo 2 v roce 1971 byl publikován stejný model. Plán naleznete i na Outerzone.

Jistě pamatujete model, který v druhé polovině osmdesátých let stavěli snad v každém kroužku.

Ano to je on – Favorit A3. Tento model zná snad každý. Autorem je Miroslav Rohlena, který jako pracovník podniku MODELA tento model navrhl. Musel se vypořádat se zadáním, udělat model s plastikovými díly. Což se nakonec povedlo a stavebnice se „hrnuly“ do kroužků.

Jeden z posledních modelů, který myslím byl publikován, je model kategorie F1G, který vyšel v časopise Volný let a jmenoval se STING. Ale nevím ve kterém čísle, bohužel.

Tento si také postavil Michal Kohutič a uvádím jeho fotografii.

Pan Rohlena je stále aktivním modelářem a je možné jej vidět jak na závodech Hívrů, tak dalších akcí. Je členem klubu LMK Kladno a je možné jej zastihnout například na kladenských soutěží historických volných modelů.

V loňském roce oslavil 85. narozeniny. Je to muž, který tvořil naší modelářskou historii.

Přejeme Miroslavovi hodně zdraví a spoustu úspěchů v jeho oblíbených kategoriích.

A ještě dorazily čerstvé fotky, kde autor drží původní model.

Skupinové foto pánů z LMK Kladno, s Michalem Kohutičem, Miroslavem Rohlenou, Jardou Drncem a Pepíkem Kubešem, při létání korespondenční soutěže. Mimochodem Jarda Drnec drží ve svých rukách Super Neptuna. S ním nikdo RC momentálně nelétá.

K tomuto článku mne inspiroval Michal Kohutič a Pepík Kubeš, jehož rozhovor s Miroslavem Rohlenou pro Volný let jsem využil .

Jirka Hloušek

Zdroj: časopis Letecký Modelář, Aeromodeller, Volný Let

Povídání s Pepou Kubešem

Foto: Michal Kohutič, Pavel Bačina, Jiří Hloušek